معرفی راهکارهای Disaster Recovery

معرفی راهکارهای Disaster Recovery

بازیابی از حادثه یا Disaster Recovery شامل فرایندها، سیاست‌ها و رویه‌های لازم برای فراهم‌سازی قابلیت بازیابی عملیات‌ها و تداوم عملکردهای حیاتی سازمان پس از وقوع حادثه است. مسائل و موضوعاتی نظیر آسیب‌ها و خسارت‌های فیزیکی، تلاش‌هایی در جهت هک و نفوذ، وجود نرم‌افزارهای مخرب کامپیوتری و بروز شرایط اضطراری در مقوله ی امنیت اطلاعات، دولت‌ها و شرکت‌ها را به تمرکز بر موضوع بازیابی از حادثه ترغیب می‌کند. راهکارهای مربوط به این مقوله باید نوع سازمان و عناصر مورد نیاز برای حفظ وضعیت اجرایی سازمان را در نظر داشته باشد. بازیابی از حادثه، به دلایل بازگشت سریع سازمان به شرایط عملیاتی عادی خود، محدودسازی تأثیرات منفی حادثه در عملکرد کسب و کار و کمینه‌سازی احتمال وقوع آتی انواع خاصی از حادثه برای هر سازمانی حائز اهمیت است.

Disaster Recovery   در حقیقت نوعی بیمه برای منابع IT سازمان شما در زمان وقوع فاجعه به حساب می آید. بنابراین یک Disaster Recovery مناسب می بایست همانند یک بیمه خوب حفاظتی بالا با حداقل مشکلات و کمترین هزینه و down time را فراهم آورد. در این مقاله سه راهکار Disaster Recovery را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

  • VMware vSphere Replication یک راه حل Replication ناهمگام مبتنی بر Hypervisor برای ماشین های مجازی vSphere است. این راهکار کاملا با VMware vCenter Server و vSphere Web Client یکپارچه شده است. vSphere Replication راهکار Replication انعطاف پذیر، قابل اعتماد و مقرون به صرفه ای را در راستای حفاظت از داده ها و Disaster Recovery برای تمام ماشین های مجازی محیط مجازی سازی سازمان ها ارائه می دهد. از این راهکار Replication می توان در موارد حفاظت از داده ها به صورت محلی در یک سایت و یا به عنوان راهکار Disaster recovery میان دو سایت بهره برد.
  • به منظور انجام فرآیند Replication در لایه ی Storage، کمپانی EMC برای خانواده ی VNX راهکار Mirror View و برای خانواده ی Unity راهکار Unity Block Replication را ارائه می دهد. این راهکارها، قابلیت Replication در لایه Block را برای محصولات این دو رده فراهم می کنند که دارای دو شیوه Replication ، همزمان و غیر همزمان می باشند.  Replication تکنولوژیی است که می تواند Block های داده ها را در همان سایت و یا سایت دومی، کپی نماید. این قابلیت یک راهکار مناسب برای Replication داده ها در طرح Disaster Recovery است. راهکارهای Replication مذکور، راهکارهایی LUN Centric هستند یعنی در این راهکارها یک LUN اولیه موجود در ذخیره ساز سایت عملیاتی با LUN ثانویه موجود در ذخیره ساز سایت اول و یا سایت دوم، Replicate می شوند و این همسان سازی تنها در لایه LUN صورت می گیرد.
  • EMC RecoverPoint راهکاری مناسب برای Data Replication قرینه به صورت محلی و یا از راه دور می باشد. این محصول همچنین امکان محافظت دائمی از داده ها را دارد به این معنی که امکان بازگشت به هر نقطه ای از زمان را با استفاده از ویژگی فوق العاده journaling خود خواهد داشت، که موجب برتری این راهکار در مقایسه با راهکارهای unity Block Replication و VNX Mirror View می شود. این راهکار با توانایی بالا در فشرده سازی و حذف داده های تکراری و الگوریتم بسیار پیشرفته انتقال اطلاعات می تواند سرعت Data Replication را بالا برده و باعث امنیت بالاتر و صرفه جویی در زمان خواهد شد.

در جدول زیر به مقایسه ی سه راهکار Disaster Recovery می پردازیم.

مقایسه راهکارهای Disaster Recovery
Vsphere Replicator VNX Mirror View/ Unity Block Replication Recover Point
Asynchronous Synchronous
Minimum RPO ۵ min ۳۰ min /۵ min ۰ /۰ ۰.۰۳ Second
Maximum RTO(with SRM) ۱۵ min ۱۵ min ۱۵ min ۱۵ min
Data Protection against all kinds of Disasters ۱۰۰% ۳۰% ۳۰% ۱۰۰%
COST Low Cost Average Cost Average Cost  High Cost
Service Level File Block Block Block
Host Offload OFF ON ON ON
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *